A-balanced-diet-for-a-toddler

Балансирано хранене за малко дете

Ястия за малки деца

Разнообразното и здравословно хранене при децата, както и добрите навици на хранене са важни за здравословен растеж и развитие. Възрастта от 1 до 3 години е време, през което детето расте и се развива бързо и съответно има специфични хранителни изисквания, които да покриват неговите нужди.

Здравословното хранене на детето включва същите хранителни групи, които са важни и за възрастните, но в различни пропорции:
  • Богати на нишесте храни за енергия, например хляб (предложете смес от пълнозърнест и бял), палачинки, вкусни кифлички, зърнени храни за закуска, ориз, тестени изделия и картофи. Предложете една порция към всяко ястие или като закуска и се стремете да предлагате общо 4 хранения през деня.
  • Плодове и зеленчуци за витамини, минерали и фибри. Колкото по-разнообразни по цвят, толкова по-добре, тъй като всеки дава различни хранителни вещества. Стремете се да ги давате 2-4 пъти на ден, като включвате плодове и зеленчуци към всяко хранене и като лека закуска.
  • Млечни продукти за калций и протеин, например мляко за деца, сирене и кисело мляко и други млечни продукти, богати на калций. Вашето дете трябва да приема 3 порции млечни продукти на ден (изберете пълномаслени видове, ако малкото дете е под 2 години).
  • Месо, риба и подобни, яйца и варива, които дават на вашето дете желязо, протеин и омега-3 мазнини. Трябва да яде  2 малки порции дневно. Обработени полуфабрикати като пилешки хапки, наденица, панирани рибени филенца и бургери имат по-малко протеин и често повече мазнина и сол, така че ограничете тяхната консумация.
  • Храни с високо съдържание на мазнини и захар, като олио, масло, торти и бисквити трябва да се ползват рядко или за специални поводи. Въпреки че осигуряват енергия, те съдържат сравнително малки количества витамини и минерали. Те могат да бъдат включени в хранителния режим на вашето дете, но ги сервирайте като десерт или като рядка награда, не ги използвайте за замяна на някоя от другите хранителни групи.
  • Непременно давайте на вашето дете 6-8 чаши течности всеки ден. Водата и (адаптираното) мляко са най-добрите напитки, тъй като най-малко вредят на зъбите. Предлагайте на детето вода редовно през целия ден.

Не се притеснявайте, ако вашето дете не яде от всички тези храни всеки ден. Просто се опитвайте да постигнете едно добро средно ниво всяка седмица.
Намерете ни!
X