Fats-and-your-toddler

Мазнините и Вашето малко дете

Здравословни мазнини за малки деца

Балансът от енергия и хранителни вещества, необходим за здравословното хранене на малкото дете, се различава от този за възрастен. За разлика от възрастните малките деца се нуждаят от ястия, които са сравнително богати на полезни мазнини и съдържат по-малко хранителни влакнини. Въпреки че хранителните влакнини са полезни за възрастните, по-големите количества от тях ще заситят детето и ще ограничат приема на енергията и хранителните вещества, от които се нуждае.

Здравословните мазнини в храненето на вашето малко дете са основен източник на енергия и мастноразтворими витамини (витамини A, D, E и K), а също така са ключов фактор за здравословното развитие на мозъка и образуването на  нови клетки. Важно е да познавате кои мазнини са здравословни и кои не са.

Здравословни мазнини

Мононенаситени мазнини – Това са мазнините на растителните масла от маслини, фъстъци, ядки*, семена и авокадо. Тези мазнини са полезни за вашето малко дете.

Полиненаситени Омега-3 мазнини – Това са мазнините, които се намират в мазната риба, например сьомга, риба тон, сардина и скумрия; растително и слънчогледово олио (омега-6 мазнини). Омега-3 мазнините са много полезни за здравето на малкото дете.

Умерено количество мазнини

Полиненаситени Омега-6 мазнини – От растително масло и слънчогледовоолио. Те са ненаситени киселини и са подходящи, но трябва да избягвате загряването им до високи температури, тъй като се създават условия за трасформирането им във вредни транс. мазнини.

Наситени мазнини – Важни за здравината на клетъчните мембрани и производството на хормони, тези мазнини са подходящи за готвене, тъй като те не образуват транс-мазнини при нагряване до високи температури. Въпреки че не са вредни за вас, експертите съветват да се консумират умерено, за да може делът на здравословните мазнини (изброени по-горе) да остане относително висок и в добър баланс с тях.

Вредни мазнини

Транс-мазнини – Тези мазнини се срещат в някои готовипреработени храни, например бисквити, торти, чипс и шоколад. Този вид мазнини трябва да се избягват максимално, тъй като не са полезни и вредят на здравето на малкото дете.

Нискомаслени млечни продукти

Нискомасленото/полуобезмасленото мляко, нискомасленото кисело мляко и други нискомаслени млечни продукти не се препоръчват за бебета и малки деца и под 2-годишна възраст. Полуобезмасленото мляко не е подходящо за деца под 5-годишна възраст.
За да научите повече за храните, подходящи за вашето малко дете, вижте нашата статия относно здравословно хранене за малки деца.

*Моля имайте предвид, че на деца под 5 годишна възраст не трябва да се дават цели или натрошени ядки поради опасност от задушаване.
Намерете ни!
X
С използването на уебсайта на Aptaclub Вие приемате употребата на бисквитки. Повече информация можете да намерите в нашата декларация за поверителност. Приемам