Запознаване на Вашето малко дете с градивните елементи на речта

Имитационна игра

Насърчаване на техните комуникационни умения

Езикът и комуникацията са умения, които детето Ви ще започне да развива от момента на раждането си. Чуйте какво казва експертката по език и говор – Никола Лейти (Nicola Lathey), относно важността на играта и въображението, както и ефекта на дигиталната ера върху езиковото развитие на Вашето дете.

Ранните години на детето са време на огромен растеж и възможности, като ранните му преживявания имат траен ефект. Развитието на мозъка позволява на детето да се научи как да се храни, да пълзи, да ходи и да говори – всички важни моменти, за които внимавате, докато бебето Ви порасне. За да прецените колко бързо расте мозъкът на бебето, имайте предвид, че той се утроява по размер между раждането и двегодишната му възраст1. Лесно е да се убедите сами колко важно е ранното детство за напредъка на младите умове.1

Периодът на “малките деца”- критичните години

Повечето хора определят бебето си като “малко дете” до периода, в който то започне да „прохожда“ и започне да ходи само. Най-общо казано обаче – “малко дете” е дете на възраст между една и три години. Годините на  съзряване на малкото дете са време на голямо когнитивно и социално развитие2. Между две до пет години повечето деца са развили уменията да фокусират вниманието си за продължителни периоди и да запомнят конкретна информация2

Като родители всички ние копнеем да станем свидетели на „първите“ събития в развитието на нашето дете, много от които се случват в ранна детска възраст. Помислете за вълнението, което изпитвате когато детето Ви направи първата си крачка или произнесе първата си дума. Тези умения не се развиват в изолация, а са част от много по-голяма картина, включваща социално взаимодействие, игра, наблюдение и слушане.3 Родителите могат да помогнат на децата си, като  насърчват развитието на тези умения и като запалят интереса им към света около тях.

aptaclub toddler playing on the floor
Когато насърчавате Вашето малко дете да сподели какво вижда около себе си, му помага да изрази с думи преживяваванията си в света около него.

Ранното усвояване на говора е инстинктивно и при повечето деца се случва съвсем естествено4. Интересно е обаче, как ние като възрастни реагираме на опитите на детето да общува4.

Мозъкът на детето се развива отчасти чрез повтарящи се преживявания, които структурират начина, по който се учат.5 Това означава, че еднократният коментар или единичното действие може да има малко влияние върху ученето, но в ранните години, когато нещо се казва или прави многократно, е вероятно да се възприеме от детето. С повтаряне и насърчение можете да помогнете на детето си да направи повече от това, което вече може да прави, като повтаряте думи и засилвате действията си, карайки го да се чувства гордо от опитите си да общува.

Логопедите съветват, че детето трябва да чуе думата повече от 500 пъти в подходящ контекст, преди да се опита да я произнесе. Книгите с повтарящи се редове също могат да бъдат много надежден начин, който да помогнете на бебето да проговори.

Направете традиционното време за игра, в такова за образователна цел.

Интересно е да се отбележи, че развитието на речта при децата е тясно свързано с играта4. Всъщност логопедите са измислили израза „езикът се развива чрез игра“. Когато децата започнат да произнасят първите си думи, обикновено около първата си година, по същото време се развива и символичната игра4. Символичната игра е способността да се използват дейности, предмети или идеи, за да се представят други дейности, предмети или идеи; вероятно сте виждали детето Ви да използва банан, като телефон или да постави купа на главата си като шапка.

Символичната игра насърчава използването на въображението.

Изследванията показват, че някои материали за игра у дома могат да допринесат за когнитивното развитие и координация6. Играчкие са забавни и могат да помогнат въображението на детето Ви да се развива от самото начало. Дори най-простите играчки могат да създадат ситуации за учене и развитие. Например, играта с градивните елементи, една от най-простите играчки е доказала, че води до значително подобрение на езика само за шест месеца1. Изграждането на кула с блокове предоставя множество речеви и езикови възможности – прилагателните (високо, плоско), глаголите (падане, изграждане), предлога (отгоре), съществителните (цветове, числа) са моделирани от възрастните за копиране и разбиране от децата – като комуникационните и социални умения поощряват поемането, споделянето, слушането и наблюдението3.

Ранните години на развитие в „дигиталната ера“

В съвременното общество се наблюдава промяна при използването на традиционни играчки за подпомагане на ученето и развитието към по-технологичен фокус. Популяризирането на медиите чрез телевизия, таблети и компютри става все използвано в предучилищното и младежкото образование с цел задържане децата заети у дома. В съвременното „дигитално“ общество много деца знаят как да прокарат пръста си по екрана на телефона или таблета си много преди да могат да направят нещо друго!

aptaclub father and baby playing

С развитието на игри и програми, предназначени за деца от всички възрасти е лесно да се предположи, че използването на дигиталните медии има положително въздействие върху нашите деца, но всъщност може да е обратното. Проучване от 2011 г. установява, че увеличаването на продължителността на излагане на цифрови медии в шестмесечна възраст, прогнозира спад в когнитивното и езиковото развитие в 14-месечна възраст7. Например гледането на телевизия в ранна детска възраст е свързано с езикови8 проблеми и проблеми с вниманието9, както и със забавено когнитивно развитие. Намаляването на медийното влияние върху детето Ви може да ограничи отрицателното му въздействие с евентуален ефект върху езика, разговора и взаимодействието му с околните, като в същото време това ще направи място за създаване на силна връзка между родителите и детето7. По-конкретно, заместването на времето прекарано пред телевизора с  приказка за лека нощ и упражнението на речта, докато играете с играчки, може да бъде много по-полезно7.

Заключение:

Има много начини, с които родителите могат да създадат възможности за насърчаване на децата си да практикуват езиковите и комуникативните си умения. За децата осъществяващи физически, умствен и емоционален растеж в ранна възраст е много важно да се установяви кои дейности допринасят за развитието им по това време и кои не. Насърчаването на всяка творческа игра, за сметка на времето прекарано в дигиталната среда и гледане на телевизия, осигурява много повече от няколко минути или часове полезно „забавление“. Като играете и осигурявате на детето си време и пространство да изследва и взаимодейства по свой начин, Вие му позволявате да се развива и да се учи в забавна и безопасна среда..3

Написано от: Никола Лейти (Nicola Lathey)

nicola lathey

Никола Лейти е един от най-добрите логопеди във Великобритания. Тя е автор на наградената и най-продавана книга „Small Talk“ (Macmillan) / „Кратки разговори“ (Макмилан) и е говорила за развитието на речта и езика при децата по националната телевизия и националното и международно радио. Нейни публикации има и във вестници и списания по целия свят.

Тя е изнасяла лекции по искане на университети, благотворителни организации и бизнеси във Великобритания, а миналата година изнася лекция заедно с професор сър Робърт Уинстън на The Baby Show в арената на NEC в Бирмингам. Никола е член на ASLTIP (Асоциация на речевите и езиковите терапевти в независимата практика), на Кралския колеж на логопедите и на езиковите терапевти и на здравния професионален съвет във Великобритания..

  1. Christakis D et al. Effect of block play on language acquisition and attention in toddlers. Arch Pediatr Adolesc Med 2007; 161(10): 967–971.
  2. Oswalt A; Early Childhood Cognitive Development: Information Processing. MentalHelp.Net 2008. Available at: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-cognitive-development-information-processing/ (Accessed April 2016).
  3. Icommunicate Speech & Communication Therapy. Available at: http://www.icommunicatetherapy.com/child-speech-language/child-speech-language-development/activities-strategies-help-develop-speech-language-skills (Accessed April 2016).
  4. Cortese R et al. Child Mind Institute. Helping Toddlers Expand Language Skills – Tips for encouraging kids age 0-5 to talk. Available at: http://childmind.org/article/helping-toddlers-expand-their-language-skills/ (Accessed April 2016).
  5. Brotherson S et al. NDSU 2009. Understanding Brain Development in Young Children. Available at: https://www.ag.ndsu.edu/pubs/yf/famsci/fs609.pdf (Last accessed April 2016).
  6. Miquelote A et al. Effect of the home environment on motor and cognitive behavior of infants. Infant Behav Dev 2012; 35: 329-334.
  7. Tomopoulos S et al. Infant media exposure and toddler development. Arch Pediatr Adolesc Med 2010; 164(12): 1105–1111.
  8. Zimmerman et al. Associations between media viewing and language development in children under age 2 years. J Pediatr 2007; 151: 364–8.
  9. Christakis et al. Early television exposure and subsequent attentional problems in children. Pediatrics 2004; 113; 708–13.
  10. Zimmerman and Christakis. Children’s television viewing and cognitive outcomes. Arch Pediatr Adolesc Med 2005; 159: 619–625.

Последен преглед: 30-ти юни 2016

contact aptaclub careline bulgaria

Бъдещето здраве на Вашето бебе започва тук

В Aptaclub вярваме, че опитът помага да се изгради устойчивост; че всяка нова среща, независимо дали по време на бременността или след раждането, може да оформи бъдещото развитие на Вашето бебе. С нашата научна експертиза ние можем да помогнем на Вас и Вашето бебе да прегърнете утрешния ден.

Въпроси относно кърменето и храненето?

Можете да се свържете с нас и да зададете Вашите въпроси на нашата FB страница

x